Nieuws

Hier een overzicht van lopende zaken en interessante ontwikkelingen, waarvan we U op de hoogte willen houden.

Eet-Mee ontvangt bijdrage van Goede Doelen Matrozenkoor

Het Eet-Mee project is een maaltijden project in De Maten. Wekelijks krijgen 50 mensen met een krappe beurs en/of alleenstaanden in De Drie Ranken een vers bereide maaltijd tegen een vrijwillige bijdrage van € 2.70. Voor de gemaakte kosten wordt geldelijke ondersteuning gevonden via stichting Huis van Ontmoeting, crowdfunding, sponsoring en giften. Het blijft elk jaar een uitdaging om voldoende budget te hebben.

Daarom was het een opsteker toen het project op 4 april een bijdrage kreeg van € 1000,- vanuit het Goede Doelen Matrozenkoor. Zij kiezen jaarlijks enkele goede doelen uit aan wie ze een bijdrage geven. De cheque werd overhandigd tijdens een optreden van het koor op een wekelijkse Eet-Mee maaltijd.

Wanneer u het Eet-Mee project wilt steunen kan dat via NL67 INGB 0008 5034 83 van stichting Huis van Ontmoeting (www.stichtinghvo.nl). ANBI geregistreerd.

FIETSTOCHT ‘Ken je wijk De Maten’

Op 7 april was het prachtig weer en bijna 50 enthousiaste fietser maakten de fietstocht ”Ken je wijk, De Maten”. Het was een succes!

Nadat Peter Messerschmidt, wethouder in Apeldoorn, voor de opening van dit culturele gebeuren zorgde, gaf Ed van Gent (voormalig stedenbouwkundige van Apeldoorn) ons veel interessante informatie (met foto’s) over het ontstaan en de geschiedenis van de Maten.

Hierna konden de fietsen van de standaard en reden we in groepjes een uitgezette mooie route de hele Maten door. We kwamen o.a. langs het oudste huis in onze wijk, langs de Heemtuin en konden 14 kunstwerken bekijken en er met elkaar over praten. In het fraai uitgevoerde boekje dat alle deelnemers kregen stond niet alleen de route beschreven, maar ook veel informatie over de betekenis van het kunstobject en de kunstenaar.

Wist u bijvoorbeeld waarom “De Hooibalen” juist bij de Matenpoort staat? En wist u dat de hoogte van dit kunstwerk (12 meter) precies het hoogteverschil is tussen het begin en het einde van het Apeldoorns kanaal?

Bent u nieuwsgierig naar het fietstocht route boekje? Het is voor slechts € 5,00 verkrijgbaar bij de Readshop en bij Galerie ArtFra (zolang de voorraad strekt).

Dankzij geldelijke ondersteuning door stichting Huis van Ontmoeting (www.stichtinghvo.nl) kunnen de kosten beperkt blijven!

Petitie voor betere woonvoorzieningen in De Maten

In Apeldoorn is er een grote behoefte aan nieuwe, betaalbare en gevarieerde woningen. Dat geldt ook voor De Maten. Hoewel er al veel bouwplannen zijn gemaakt, is er tot nu toe weinig van gerealiseerd. Om de gemeente te stimuleren zo snel mogelijk aan de slag te gaan met het verbeteren van onze wijk, wordt er een handtekeningenactie gehouden onder de bewoners van De Maten.

Bouwvisie voor De Maten

Architectenbureau Barzilay en Ferwerda heeft een visie ontwikkeld om de diversiteit en het aantal woningen in De Maten te vergroten. Zonder dat dit ten koste gaat van het groene karakter van de wijk. Met dit plan blijft onze wijk ook in de toekomst leefbaar en wordt er ruimte geboden voor huidige en voor nieuwe bewoners.

Teken de petitie

Om te peilen of er behoefte is aan meer diversiteit in woningen in De Maten, is er een online petitie opgesteld. Bent u het ermee eens dat er niet alleen meer, maar vooral ook gevarieerdere woningen nodig zijn in onze wijk, teken dan de petitie. Scan daarvoor de QR-code.

U kunt de petitie tekenen tot 2 mei 2024.

De petitie zal worden aangeboden aan het gemeentebestuur om met onze wensen het gesprek aan te gaan over nieuwe, betaalbare en gevarieerde woningen in De Maten.

Initiatiefnemers:

Stichting Huis van Ontmoeting