Projecten 2022

De volgende activiteiten zijn in 2022 met behulp financiële ondersteuning van de stichtingen HVO en andere instanties tot stand gekomen.

Fietsend verdiepen in verduurzaming

Op zondag 15 mei 2022 hebben meer dan 50 mensen kennis gemaakt met enkele duurzame projecten in en rond Apeldoorn. Zij deden dit door in groepen een fietstocht van ongeveer 25 kilometer te rijden waarbij zij onderweg diverse informatiepunten bezochten. De fietstocht was georganiseerd vanuit De Drie Ranken en vond plaats in samenwer­king met IVN-Apeldoorn en energie coöperatie De-A.
De tocht stond vermeld in een mooi vormgegeven informatieboekje en voerde o.a. langs zonneparken, een pand vol innovatieve energieoplos­singen en enkele natuurprojecten. Bij de diverse punten werd uitleg gegeven en konden vragen worden gesteld. Ook werd een bezoek gebracht aan de Stadsakkers aan de rand van de wijk Zuidbroek. Dit is in 2013 gestart als biologisch tuin-zorgproject en biedt dagbesteding aan diverse mensen. Hier gaven enthousiaste vrijwilligers een rondleiding over het terrein.
Bij terugkeer in De Drie Ranken konden de deelnemers napraten onder het genot van een hapje en drankje verzorgd door het Apeldoornse bedrijf Zwamboon. Dit bedrijf richt zich op de productie van zogenoemde vlees-opvolgers. Er waren enthousiaste reacties over de leerzame en mooie tocht waarin veel is geleerd en gehoord over verduurzaming.

Gebiedsparticipatie

Kleurrijk Ontmoeten in de Maten (KOM!)

Zaterdag 23 april organiseerde Stichting Huis van Ontmoeting samen met heel vele anderen een dag van ontmoeting tussen mensen uit verschillende culturen. Ontmoeten rond een breed scala aan activiteiten: muziek, dans, lekkere hapjes, kinderactiviteiten en gedichten en verhalen. Op dit geslaagde eendaagse festival  kwamen meer dan 450 mensen voor een korte wereldreis. Ze ontmoetten zo diverse culturen in Apeldoorn.

Dit project werd gefinancierd door:

DIGICOACH

In dit project zijn jongeren de coach van senioren met beperkte digitale vaardigheden.  De stap naar bestaande digitaliseringsprojecten blijkt voor deze groep ouderen vaak te groot. Digicoach is een uniek project. Het is gericht op de individuele hulpvraag van de senior. Het is één-op-één: senior met eigen digicoach. Het is in principe bij de senior thuis. En door financiële ondersteuning via Huis van Ontmoeting is het gratis. Na een geslaagde reeks in najaar 2021 is er in voorjaar 2022 een nieuwe groep van 16 senioren gestart. Er is in 2022 een samenwerking gestart met ROC Aventus Apeldoorn. Daardoor kunnen enkele 2de jaars MBO studenten tijdens een keuze stage de rol van digicoach vervullen.  Het is de bedoeling om 2x per jaar een serie digitale begeleiding voor senioren van 6-8 weken te starten. Volgende serie gepland in oktober 2022.

Oud Geleerd, Jong Gedaan

Drie maal per jaar organiseren we een serie van vier collegereeksen met thema’s waar we in deze wereld mee bezig zijn. Behandelde thema’s zijn bijvoorbeeld:  ‘De Grondwet’, ‘Biotechnologie’, ‘De aarde uit balans’ en ‘Hoe zag het leven er 100 jaar geleden uit’.   Klik voor meer info over OGJG.

Het thema van oktober 2022 is “De Wonderenwereld van taal – taalwetenschap”. Bent u nieuwsgierig naar hoe taal ‘werkt’? Wilt u graag weten hoe taal en cultuur invloed hebben op hoe mensen de wereld zien en hoe baby’s leren praten? Bent u benieuwd naar hoe mensen één of meerdere vreemde talen leren spreken en hoe spreekwoorden ontstaan? Krijg antwoorden op deze en andere vragen in de collegereeks ‘De wonderenwereld van taal’! In deze collegereeks wordt u door studentdocent Emma van Kampen meegenomen in tal van talige onderwerpen en zult u verrast worden door de vele bijzondere kanten van taal. Deze reeks vindt plaats op donderdag 6, 13, 20 en 27 oktober 2022 van 15.30 u. tot 16.30 u. Inloop vanaf 15.00 u. Klik hier voor meer info over deze reeks.

Initiatievenregeling
Gemeente Apeldoorn

All Souls All Mates

Op zaterdagavond 29 oktober 2022 zullen in een sociaal wijk-verbindend event in De Maten aan de Eglantierlaan duizenden kaarsjes aangestoken worden. Het is de tiende keer dat All Souls All Mates plaatsvindt. De kaarsjes zullen staan in de mooie gemeenschaps-tuin van de Drie Ranken aan de Eglantierlaan. Er is plek voor 7000 kaarsjes en allerlei activiteiten die mensen uitnodigen om te delen wat leeft aan verdriet en goede herinneringen aan dierbaren. All Souls All Mates begint met het LichtUur om 19:00 uur in de kerkzaal. Dit is een tedere bijeenkomst met muziek, voordracht, verhalen en film, gelinkt aan een thema rond afscheid en rouw. Om 20:00 uur start het aansteken van de 7000 kaarsjes, een karwei dat met hulp van vele wijkbewoners, geen karwei blijkt te zijn maar een mooie happening. Om 21:00 is de activiteit afgelopen. Voor beide activiteiten is de toegang laagdrempelig en vrij van kosten.

Op de website van de Drie Ranken staat de ‘Gedachtenispagina’. Daar kun je een herinneringstekst achterlaten over een dierbare. Deze tekst wordt tijdens de kaarsenactie getoond op de Twitterwall. Je kunt de tekst ook twitteren naar #AllMates en natuurlijk kun je ook ter plekke, op de avond van All Souls All Mates een tekst doorgeven. En vergeet ook niet de ‘hemelpost’ brievenbus, die staat (overigens het hele jaar door) klaar in de tuin voor het ontvangen van berichten die anders onbestelbaar zijn.

In het All Souls All Mates-café kun je genieten van elkaars gezelschap, van het zicht op de kaarsjes, de Twitterwall, van de Spiegeltent en nog meer bijzondere activiteiten en, uiteraard, van de live muziek.